Skip to content

KAM DAVULU ve ÜZERİNDEKİ SEMBOLLER…

Nisan 8, 2016

kam davulu

Çeşitli kaynaklarda, görsellerde, belgesellerde hep görürüz onu, kam(şaman) davulu denilen bu binlerce yıllık enstrüman, adeta Türk Tarihi ile iç içe geçmiş bir nesnedir.

Üzerinde garip şekiller bulunur, anlam veremeyiz çoğu zaman. İlgilenmeyiz belki de. Ama “Türk Kültürüne ait  binlerce yıllık bir nesnenin üzerindeki şekiller, çizgiler anlamsız, alelade şeyler olamaz” diye de düşünürüz elbette.

İşte Kam Davulunda bulunan semboller, çizgiler…Emin olun hiç biri anlamsız değil, hiç biri alelade şekiller değil…

1)Göğün Direği: Gök kubbeyi taşıyan kutsal direk. Direğin bir ucunda “uçmağ” diğer ucunda “kızıl tamu” bulunmaktadır.

2)Yer-Gök Çizgisi: Gök ile yeri ayıran çizgi.

3)Uçmağ: Ya da “Yukarı Gök” yani cennetin olduğu yer, Gök Tanrı’nın bulunduğu yerdir. İyi kişilerin ve savaşta ölenlerin tinleri  buraya yükselir.

4)Kızıl Tamu: “Aşağı Gök” yani cehennem olarak bilinen yer. Yerin yedi kat altındadır, Orada Erlik Han adındaki cezalandırıcı oturur. Kötü kişilerin tinleri, arınıncaya kadar Albız tarafından oraya götürülür.

5)Atlar: Türk kültüründe önemli bir yeri olan varlıklar da kam davulunda tasvir edilmiştir.

6)Sungur: Pek çok Türk aşiretinin ongun hayvanı olan sungur kuşları.

7)Alageyik: Yine Türk Kültüründe önemli bir yere sahip pek çok tamgada görülen ve bir çok boy tarafından ongun yapılan canlı.

8)Tabiat Ana: Türkler için doğa kutsaldır, doğanın, tabiatın bir ruhu olduğuna inanılır. Tabi ki tabiat ana tasfirinin de kam davulu üzerinde olması bu yüzdendir.

9)Türk-Turan Birliği: Türklerde birlik ve beraberlik çok önemlidir. Türk ve Turani topluluklar hangi devirde birleşmiş, birlik olmuşlarsa ortaya büyük devletler, büyük imparatorluklar çıkmış, birlik olan boylar yüksek medeniyetler kurmuşlardır. Bu sembolde de birliğin bir olmanın önemine dikkat çekiliyor.

10)Gökyüzü: Türkler tarafından kutsal sayılan ve Gök Bayrağa rengini veren, Türk’ün rengi olan mavilik.

11)Güneş ve Yıldızlar: Yine Türk kültüründe önemli bir yere sahip bir başka figür.

One Comment
  1. Reblogged this on tabletkitabesi and commented:
    Söze ve Saza gelen nağmelere eşlik eden ritim ise onu arayıp-bulan, yanıp-yakıp-yakalayan, yana-yana, döne-döne yola revan olan Onu anlayan ve yine Ona anlatan bir garipsenecek halin sahibi olan ve bu uğurda gaybı göze alabilen, gaybubetin müdavimi ustalardan olmak değil midir? Manayı manaya seslendiren notaların amacı…

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: