Skip to content

SELAHADDİN EYYUBİ…

Ocak 31, 2012

1000 seneden ziyade bir zamandır türk olarak bilinen, türk olarak anılan bir tarihi kahraman nasıl oluyor da son 20 senedir kürt olarak anılıyor?
ilginç…

bakalım selahaddin kürt mü? yoksa bozkurt mu?

rahmetli türk büyüğü ebulfeyz elçibey‘in şu çalışması bu tartışmaları dindirir belki;

alıntı

ebulfez elçibey: selahaddin eyyubi türktür!

27 haziran 2010, 12:59 milli ocak

ebulfez elçibey: bir gün kahire üniversitesi tarih fakültesinin bir öğrencisi ile tanıştığımda sordu:

– hangi ülkedensiniz?

dedim:

– azerbaycan’dan.

dedi:

– siz selahaddin eyyubi’nin vatanındansınız!

ben selahaddin eyyubi hakkında az okumamıştım. ancak bu sözü yeni işitiyordum ve bir o kadar da şaşırdım.

sordum: nereden biliyorsunuz?

dedi:

– sabah ben size kaynağını getiririm.

getirdi de. eni (şimdi kesin diyemiyorum) 25-30 cm, boyu 40-50 cm olan ayrıca bir eser idi. renkli resimlerle görkemli şahıslar serisinden ansiklopedik yayındı, üzerinde selahaddinin cengaver giyiminde resmi var idi.

– avrupada saladin adı ile tanınan, sadece kudüste değil, bütün filistin ve suriyede haçlıları darmadağın edib bu yerleri onlardan temizleyen, almanya imparatoru’nun, ingiltere ve fransa krallarının liderliği altında başlayan üçüncü haçlı seferine (1189-92) karşı birleşik müslüman ordularının başında durarak haçlıların baş komutanı, bütün avrupa’nın gurur duyduğu ingiltere kralı aslan yürekli riçardı (1157-1199) akka kalesinde diz çöktürerek esir alan, bütün avrupanın “gazabına gelmiş” ve hatta aligyeri dantenin “ilahi komediya” eserinde cehennemde tasvir edilen, mısırda eyyubiler sülalesinin hakimiyet esasını 1177 yılında koyan yenilmez komutan ve sultan selahaddin’in (1138-1193)!

tarihçi öğrencinin bana verdiği eserde benim için yeni olan bu idi ki,

sultan selahaddine sormuşlar:

– diyorlar ki, siz kürdsünüz. bu, doğru mudur?

sultan:

– hayır! biz azerbaycandanız. amcam şirkuh diyordu ki, biz ez-zib (arapça: kurt/kurd/qurd) tayfasındanız. doğrudan-doğruya, o zaman bunu okuduğumda beni çok heyecana getirmişdi. bir şeye hayıflanırdım ki, tarih kaynağı gösterilmemişdi. sonralar bakü’de aspirantura’da okurken ve üniversitede ders verirken de selahaddin
hakkında araştırmalarımı devam ettirdim ve aradığımı buldum; araştırmacıların en doğru saydığı kaynakların birinde – tanınmış görkemli alim ibn hellikan‘ın “görkemli adamların ölüm tarihi” (vefayat el-ayan) eserinde. ibn hellikan yazıyor:
şirkuh demiştir ki, bizim nesebimiz (soykökümüz) gök böri (boz kurt/göy qurd)-dir!”.

selahaddinin babası eyyub azerbaycan’da urmiya, xoy, divin, zengezur ve erivan boylarında, kerkük boylarında, nahçıvan’da, göyçe’de geniş bir şekilde yayılmış göy börü, qara börü, boz börü tayfalarından, bir sözle, qurdlar tayfasından çıkmıştır. günümüzde de bu adları taşıyan yer, mahalle, köy, oba, dağ, tayfa ve
nesillere bu bölgelerde sıkça rastlanır.

bu meselenin – orta çağlarda qurd sözü il? kürd sözünün arab elifbası ile yazılışında uyğunluğundan doğan karışıklığın başka bir benzeri azerbaycan şairi dahi nizami gencevi ile bağlı olmuştur. bu konuda azerbaycan edebiyat alimleri tekrar tekrar yazmışlardır. onların dediğini burada kaydetmeyi gerekli sayıyorum. şöyle ki, nizami eserlerinin birinde “menim qurd tinetli anam” yazmış, araştırmacılar bunu “benim kürd asıllı anam” olarak okuyup, yanlış takdim etmişler (orta çağda qurd sözü ile kürd aynı şekilde yazılırdı).

ibn hellikan (hallikan) aynı eserinde tarihte eşine az rastlanan komutanlardan olan, “halifeleri yıkıp halifeleri tahta çıkaran”, emeviler hilafetine son veren ebu müslim hakkında ayrıca yazmış, onun da aslen azerbaycan’dan olduğunu göstermişti.

ibn hellikan yazıyor ki, ebu müslim azerbaycan’da bir emirin oğlu idi. babası öldüğünde anası başka bir emir ile evlenmiş, aynı emir oğulluğu ebu müslim’e kendisi talim-terbiye vermiş, yanında büyütmüştü. sonra o emiri horasan’a hizmete gönderdiler, ailesi ile birlikte gitdi. ebu müslim’i de kendisi ile götürdü. aynı emir horasan’da öldüğünde onun vazifesine oğulluğu ebu müslim tayin edildi. ebu müslim sonralar horasani adı ile tanındı.

değerli okuyucu-vatandaş, azerbaycan gençleri, gelin arap hilafetinin tarihinde öteri de olsa bir hatta göz gezdirelim:

hz. muhammed peygamberin ölümünden sonra devleti idare edenlere halife, yani peygamberin davamcısı diyordular. buradan da devlete “hilafet” adı koymuştular. ilk dörd halife: ebubekr, ömer, osman ve ali
müslüman icması – şurası tarafından seçildikleri için onlara “xulefau er-raşidin” – “seçilmiş, beğenilmiş, halifeler” diyorlardı.
661 yılında emeviler (beni umeyye) şuraya izin vermeden hilafeti kan ve kılıçla ele geçirdiler. onların hakimiyeti 750 yılına kadar sürdü. bu haksız, gaddar rejime karşı başını kaldıranlar amansızca mahvedildi, isyanlar, çıkışlar kan deryasında boğuldu, kitlesel idamlar yaşandı. bu zalim sülaleden kurtulmak sanki imkansızdı. böyle bir durumda azerbaycan türkü ebu müslim azerbaycan, horasan, baktriya ve harezm
türklerini başına toplayıb “hakimiyet peygamber evine” diyerek horasan’da isyan bayrağını kaldırdı.
bir yılın içinde türkistan’dan, merakeş’e (mağribe) kadar bütün ülkelerde emeviler darmadağın edildi, onlardan yalnız bir kişi canını kurtarıp endülüse (ispanyaya) sığına bildi ve orada emevilerin hakimiyetini devam ettirdi. peygemberin amcası abbasın oğulları (nesli) hakimiyete geldi. 750. yılda abbasiler hilafeti kuruldu. hilafetin başkenti şam’dan (suriye’den) bağdat’a (irak’a) taşındı. bu sebeple hilafete “bağdad hilafeti” de denir. abbasi hakim sülalesinin ikinci nümayendesi hilekar mansur şan ve şöhreti bütün hilafeti bürümüş ebu müslimi hacca gitmeye teşvik etti. ebu müslim öz ordusundan ayrıldı, yanında birkaç dostu ve yardımcıları ile hac ziyaretine giderken bağdat sarayına davet edilerek şerefine ziyafetler verildi. mansur ebu müslimi ve yoldaşlarını haincesine sarayda katlettirdi.

tarih bu ihaneti bağışlaya bilmezdi; ix yy birinci yarısında azerbaycan türkü babek bütün azerbaycan’ı ayağa kaldırdı, abbasilerin ordularını darmadağın edip onların hakimiyetini tenezzüle uğrattı. o zamanın tarihçileri yazıyordular ki, babek, ebu müslim’in intikamını alıyordu. tarihte sade halk içerisinden çıkmış üç büyük, dahi serkerde en yüksek kahramanlık zirvesine çıkmıştır: spartak, babek, huan çao (ix yy, çinde). inanc ile diyebiliriz ki, babek bunların içerisinde daha büyük, daha cesur, daha istidatlı komutan idi.

abbasi imparatorluğuna karşı azerbaycan halkının özgürlük mücadelesini teşkil ve ona başkanlık eden, azerbaycan’ın ve “bütün iran halklarının milli iftiharı” (said nefisi) babek imparatorluğa diz çöktürdü.

tenezzüle uğramış hilafette yüksek askeri makamları ele geçiren türk komutanları ix yüzyılın ikinci yarısında abbasiler’den olan halifeleri ya öldürür, ya bağdat sokaklarında ağaca sarıp döver, üstlerine şıra döküp eli kolu bağlı güneş altında bekletir, mil çekicilerin onlara nasıl azab verdiyine bakıp haz alır, ya da gözlerini çıkarıp bağdat sokaklarına burakırdılar. “burada benim, bağdatta kör halife” türk meseli ve “dilençi halifeler” ifadesi buradan doğmuştur.

evet, tarih ihaneti bağışlamıyor. abbasiler imparatorluğu yitirseler de, sülale hakimiyeti yalnız irak arazisini ihata etse de nominal, oyuncak bir hakimiyetleri sürüyordu. 1258 yılında azerbaycanın dahi alimi nasreddin tusinin maslahatı esasında (o, hülagunun baş veziri idi) hülagu bağdat’ı kuşatıp abbasi halifesini havuzda boğdurdu ve bununla da bağdat hilafetine son verildi. 1177 yılında azerbaycan türkü selahaddin mısırda fatimiler hilafetine son vererek babası eyyüb’ün (eyyüb selahaddinin atası yusufun ve amcası şirkuhun ataları idi) adı ile kendi sülalesini hakimiyete getirdi.

bütün bunlar kahraman bir milletin şerefli tarihinden haber veren bazı satırlardır. türk olmayan bir meşhurun sözüdür: “türkler devlet yıkıp-devlet kurmakta dünyanın en mahir ve kabil milletidir”.

ebulfez elçibey

bütöv azerbaycan yolunda, sayfalar: 162, 163, 164
alıntı

Yorum Yapın

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: